Ismét egy kis vitorlázás!

Ismét egy kis vitorlázás!

2024.11.11. 0


Ha már ebben az évben ilyen jól elláttak minket nemzetközi vitorlásversenyekkel, melyek követik egymást hónapról, hónapra, szóljunk a következő nagy versenyről. Annál is inkább, mert ennek a versenynek volt, és most is lesz magyar résztvevője. A több hónapos versenyt érdekes lesz követni az interneten keresztül. Start november 10.-én! Megtekintés: www.vendeeglobe.org
A verseny
A Vendée Globe egyszemélyes földkerülő vitorlásverseny megállás nélkül.
A versenyt 1989 óta rendezik meg és méltán hívhatjuk a résztvevőket legendáknak. Köztük a magyar Fa Nándort. Az eseményt óriási érdeklődés övezi mind a vitorlázók, mind a laikus érdeklődők körében. Ezt a versenyt is csak négyévente láthatjuk, követhetjük.
Philippe Jeantot a kétszeres BOC Challenge (földkerülő verseny, de megállókkal!) győztes volt, aki versenyt kiötlötte, a kalandvágyó vitorlázók számára. Philippe Jeantot szavaival élve, a vitorlázónak tökéletes harmóniában kell lennie hajójával. El kell felejteni a megállókat. Ezen gondolatok alapján született meg a Vendée Globe 1989-ben.
Első alkalommal 13 vitorlázó haladt át a rajtvonalon1989-ben, és az ismeretlenbe indultak. Előtte még soha senki nem kerülte meg a Földet egyedül, megállók nélkül. A verseny közel 100 napig tartott.
A legutolsó Vendée Globe 2020.november 8-án rajtolt. Ez volt a 9. verseny, és 10 országból 36 versenyző indult el. Ezen nem volt magyar résztvevő.
Szabályok
A versenyző lehorgonyozhat magán a tengeren, de nem köthet ki a parton, sem másik hajóhoz. Nem kaphat külső segítséget, beleértve az időjárási viszonyokra vonatkozó, és útvonal-információkat sem. Az egyetlen kivétel az, amikor a versenyző a verseny korai szakaszában találkozik problémával, visszatérhet a kiinduló kikötőbe javításra, majd újra indulhat a versenyen, de csak a verseny elrajtolásától számított 10 napon belül.
Az útvonal
A verseny kiinduló és végpontja Les Sables-d’Olonne, amely Franciaország Vendée megyéjében található. Maga Les Sables-d’Olonne város és Vendée megye is hivatalos versenyszponzor. Az útvonal az úgynevezett klipper-útvonalat követi: Les Sables-d’Olonne-ból az Atlanti-óceánon le, délre, Afrika partjai mellett a Jóreménység fokáig. Majd az óramutató járásával megegyező irányában haladás a déli tengereken az Antarktisz körül, elhaladva Ausztrália és Új Zéland alatt, megkerülve Cape Leeuwint és a Horn-fokot, majd vissza észak felé előbb Dél-Amerika partjaihoz közel, majd a Les Sables-d’Olonne-ba.
Időtartam
A verseny általában novembertől februárig tart, és úgy időzítették, hogy a versenyzők a Déli-óceánt az ausztrál nyár alatt szeljék át. További fordulópontok iktathatóak a versenybe a biztonság érdekében (tekintettel a jéghegyekre, szélsőséges időjárási viszonyokra). A versenyzők biztonsági okokból nem léphetnek át egy tiltott zónahatárt a déli tengereken, az Antarktisz mentén, a jéghegyek miatt. Az átlépés kizárással járhat.
A Vendée Globe hajója: IMOCA 60-foot
Az 1989-es új verseny, a Vendée Globe hajója is az IMOCA lett és egyből reflektorfénybe került. A hajókat remekül lehetett a Déli Óceánokon bőszélben vitorlázni. Széles bummal és hosszú vízvonallal rendelkeznek. Néhány évvel később, 1998-ban Christophe Auguin jóvoltából a hajóosztályt az ISAF (Nemzetközi Vitorlás Szövetség) is elismerte.
A 60 lábas „IMOCA 60-foot” hajót a nyílt óceánokra, tengerekre tervezték. Először a második BOC Challengen jelentek meg 1986-ban. Ezen a versenyen öt egyforma egytestű hajó sorakozott fel a newporti rajtnál. A hajók 18.28 méteresek voltak, square toppos groszal, 400m2 feletti spinakkerrel és vízballaszt rendszerrel.
A hajók sokat fejlődtek az évek során, dönthető tőkesúlyt kaptak és modern számítógépes technikával szerelték fel őket, hogy a versenyzők nyomon tudják követni az időjárást és fotókat, videókat tudjanak küldeni a partra.
Az autopilot is elengedhetetlen a szóló földkerüléshez, ezeket a kormányrendszereket is folyamatosan fejlesztik. Természetesen a vitorlák is nagy fejlődésen mentek át, új anyagok, új szabások jöttek be, a minél nagyobb sebesség érdekében.
A cockpit kialakítása is egyre biztonságosabb lett, a kormányosoknak minden kötél hátra fut, könnyen elérik, és jól védett helyre szerelték, hogy a manőverezés biztonságos legyen. A versenyek előtt a hajókat szigorúan ellenőrzik, hogy biztonságosak-e, borulás esetén mi történik az egyes hajókkal. A hajóknál sok innovációt megengednek és minden hajó egyedi a maga módján. Így jó néhány hajó foil-al (oldalsó szárnyak) lett felszerelve, amivel természetesen versenyelőnyben vannak, lesznek a többiekkel szemben.
A magyarokról: Fa Nándor háromszor indult a versenyen, idén pedig Weöres Szabolcs indulhat
• Először 1992-93-ban Fa Nándor, a legjobb nem francia versenyzőként ötödikként ért célba a “K&H Banque Matáv” nevű hajóval. A távot 128 nap és 16 óra alatt tette meg.
• Másodszor 1996-97-ben a “Budapest” nevű hajójával indult. Ekkor már a nemzetközi média a verseny egyik esélyesének kiáltotta ki, azonban balszerencsék sorozata megakadályozta a győzelmet, sőt mi több a verseny teljesítését is. Miután a Vizcayai-öbölben uralkodó szélsőséges időjárási körülmények között ütközött, és feladta a versenyt.
• Harmadszor, 2016-2017-ben, immár 63 évesen a verseny második legidősebb) résztvevőjeként a “Spirit of Hungary” hajójával a 8. helyen ért célba 2017. február 8-án, 93 nap, 22 óra, 52 perc, 9 másodperces idővel teljesítve a távot. A célba érése után bejelentette, hogy visszavonul a versenyzéstől.
• Idén pedig az előzetes selejtezők teljesítése után, Weöres Szabolcs indulhat, New Europe nevű hajóján.
Kísérjük figyelemmel a versenyt és drukkoljunk Szabolcsnak! www.vendeeglobe.org