Zamárdi és a Vízparti Terv

Vélemény a Építési és Közlekedési Minisztérium Vízparti Tervéről
Szívügyünk a Balaton Szíve Összefogás Civil Társaság
szerkesztoseg@szivugyunkzamardi.hu
Építési és Közlekedési Minisztérium
Tárgy: A Balaton vízparti területeinek területfelhasználási követelményeiről kormányrendelet tervezetével kapcsolatos észrevételek, javaslatok
Tisztelt Építési és Közlekedési Minisztérium!
A Szívügyünk a Balaton Szíve Összefogás civil társaság jelen javaslati tervvel a következő kiegészítéseket, változtatásokat szeretné javasolni a szakmai egyeztetésre megküldött „a Balaton vízparti területeinek területfelhasználási követelményeiről” kormányrendelet tervezetével (röviden Vízparti Terv) kapcsolatban.
A változtatási javaslatokat két részre bontottuk. Az egyik egy általános rész, a másik, mivel Zamárdi illetőségű a civil társaság, Zamárdi specifikus. A két javaslati rész külön fejezetbe került.
Változtatási javaslatok általánosan, a Vízparti Tervvel kapcsolatban
- Hatástanulmány
Mivel a Vízparti terv céljai között szerepel 1§ (1) a Balaton vízparti területeinek közcélú hosszú távú felhasználása, a táj és természeti erőforrások, az épített természeti örökségmegőrzése és ezért figyelembe veszi a Balaton terhelhetőségét.
Kérjük terhelési tanulmány bemutatását, ha nincs friss, akkor az elkészítését.
Kérjük annak kimutatását, hogy mekkora terhelést jelentenek a vízparti társasüdülők?
Kérjük annak a meghatározását, hogy mekkora terhelést jelentenek a vízparti luxusszállodák? (pl. BalaLand (Szántód))
Kérjük annak meghatározását, hogy mekkora terhelést jelent majd az SCD Group által eladott, és most még kempingként használt területek beépítése, mivel mindegyik városias beépítésre alkalmas terület.
És végül kérjük a Vízpari Terv rendeletben ezen építési lehetőségek erős korlátozását vagy tiltását!
- Régebben, jogtalanul, egyes magánterületekhez, vagy vállalkozásokhoz csatolt területek visszavételének Vízparti Terv rendeletbe foglalása
Kérjük a jogtalanul, csalárd módon történt vízparti beépítések felülvizsgálatát, és szükség esetén a jogtalanul eljárókkal szemben, bontási végrehajtás foganatosítását elrendelni, a Vízparti Terv rendeletének alapján.
- A Balaton természeti értékeinek, és a Balatonon pihenő emberek sérelmére elkövetett szabálytalanságok (csak néhány általunk ismert példa, de más településeken még számos hasonló eset található)
Kérjük legalább a Balaton parti sétányon a Balaton részleges körüljárását rendeletileg biztosítani például az alábbi helyrajzi számokon (a teljes Balatonpartot felül kell vizsgálni):
Zamárdi 3509/2
Zamárdi 3509/4
Zamárdi 3509/5
Szántód 1163/3
Kérjük az SCD-nek eladott, majd továbbértékesített (Turisztika Hungária Kft.) Balatonparti kempingeket, ismét KEMPING vízparti területfelhasználási kategóriába sorolni!
Kérjük az alábbi strand terület jelleget visszaállítani és megszüntetni a kikötő lehetőségét. És az alábbi helyrajzi számot teljes egészében ismét strand területfelhasználási kategóriába sorolni.
Balatonföldvár 1569/2
Kérjük a Fonyódon létesült mediterrán kikötő engedélyét visszavonni és elrendelni a bontását!
A kikötő helyrajzi száma
Fonyód 8245/1
Fonyód 8245/3
Fonyód móló 02/33
- Rossz koncepció alapján hibásan engedélyezett kikötők visszabontása Balatonföldváron és Fonyódon
Kérjük a rossz koncepció alapján hibásan épített és hibásan megkezdett kikötőépítéseket megállítani, visszabontatni a jelen rendelet alapján. Tehát bizonyos esetekben lehessen a szabálytalan építéseket visszabontással sznkcionálni, akár visszamenőleg is.
- Nem érthető a rendelet
A kormányrendelet 10§ (1) bekezdésében a (4) bekezdésre hivatkozik a rendelet. a (4) bekezdés nem található.
Kérjük, javítsák.
- Záró rendelkezésekkel kapcsolatos észrevétel
Ne csak a hatálybalépés után 30 nappal legyen a rendelet érvényes és csak az ez idő után következő esetekre. Bizony esetekben a hatálybalépéstől érvényesíthető legyen a kormányrendelet, vagy visszamenőleg is, mert már most sok olyan eset merül fel, ahol gyorsan hivatalossá akarják tenni a szabálytalan folyamatokat, az építkezések, beépítések, átminősítések megvalósításával.
- Szabad építési helyek szigorítása
19§
„Az építési helyet úgy kell meghatározni, hogy a szabad, beépítetlen területeken keresztül a tóra való rálátás kilátás lehetősége és a település átszellőzése biztosított legyen”
Melyik építési helyet? Mindegyiket az egész településen, vagy a tó mellettieket, vagy csak ahol a feltételek fennállnak? Nem érthető így! Kérjük javítani.
„A szabályozási partvonalhoz legközelebb eső telektömbön emelt vízpart felé néző új épület homlokzatának összhossza, telkenként a 30 métert nem haladhatja meg.”
Ez a 30 méter nagyon sok. Ez a vízre néző társas üdülőknek tett óriási engedmény.
Kérjük a homlokzat hosszát 10 méterben maximálni!
- Nem egyértelmű fogalmakat tartalmaz a Vízparti Terv!
- Kérjük egységesíteni és egyértelművé tenni a vízparti terv egyes szakkifejezéseit.
- A vízparti területfelhasználási kategóriák nem köszönnek vissza az önkormányzatok Helyi Építési (továbbiakban HÉSZ) szabályzatában. Például:
(3) A szabályozási terv Zamárdi Város Vízpart Rehabilitációs Tanulmánytervéből átvett elemei:
1. vízpartrehabilitációs szabályozási követelményekkel érintett terület,
2. strandolásra alkalmas partszakasz,
3. hajózási, sport és idegenforgalmi célú kikötők létesítésére felhasználható partszakasz, 4. parti kemping létesítésére felhasználható partszakasz.
- A zöldterületek kategóriái is különbözőek minden egyes szabályozásban! Jelen tervezetben zöldterület és távlati zöldterület kategória van, a HÉSZ-ben közkert, közpark megnevezések találhatók, de a Vízparti Terv mellékletében már van közpark elnevezés.
- Miért van strand, fürdőzésre felhasználható partszakasz és fürdőzésre felhasználható hely kategória, ahol fürödni lehet? Ráadásul a fürdőzésre felhasználható hely az önkormányzat kénye-kedve szerint módosítható! Aztán a Vízparti Terv mellékletében közstrand megnevezés látható. A HÉSZ-ben pedig ez van:
(3) A szabályozási terv Zamárdi Város Vízpart Rehabilitációs Tanulmánytervéből átvett elemei:
1. vízpartrehabilitációs szabályozási követelményekkel érintett terület,
2. strandolásra alkalmas partszakasz
3. hajózási, sport és idegenforgalmi célú kikötők létesítésére felhasználható partszakasz, 4. parti kemping létesítésére felhasználható partszakasz.
- Új területfelhasználási kategóriák kerültek elő, melyek csak itt szerepelnek (továbbtervezést igénylő terület, távlati zöldterület), miért?
Ezek bekerülnek majd a helyi HÉSZ-ekbe is?
- A kikötők elnevezése kaotikus állapotokat mutat.
7§ (8) „Hajók kikötésére felhasználható partszakasz” ez most csónakkikötő lenne? Nem egyértelmű!
7§ (9) Kikötő létesítéséhez vizsgálat alá vonható hely” Itt milyen kikötő létesíthető, csónak vagy komp, vagy hajó vagy bármilyen?
22§ (1) „ a csónakkikötőnek minősül a kikötő, komp- és révátkelőhely, továbbá más hajózási létesítmény létesítéséről, használatbavételéről, üzemben tartásáról és megszüntetéséről szóló kormányrendeletben meghatározottak szerinti csónakkikötő.”
Ez a mondat teljesen értelmetlen! Kérjük megmagyarázni, mi a csónakkikötő?
Ráadásul 22§ (2) „hajókikötő alatt a csónakkikötőket nem kell érteni”
Értjük, hogy legyen csónakkikötő és hajókikötő. Bár azt nem, hogy a csónakkikötőben miért köthet ki komp is. De kérjük a kikötőkkel kapcsolatos paragrafusokat, bekezdéseket érthetővé tenni, és egyértelműsíteni az egyes bekezdéseket! Kérjük a két típusú kikötő közti különbséget megmagyarázni.
24§ (1) c pont sem érthető.
Kérjük egyszerűen érthetően leírni.
- A löszfalakra csak a parti sávban érvényes az előírás, vagy az egész településen?
- Fürdőzésre felhasználható hely
11§ (11)
A jelenleg kijelölt fürdőzésre felhasználható helyek ne legyenek az önkormányzatok által módosíthatók! Azaz az önkormányzat által ne legyen elvehető fürdőzésre alkalmas hely csak kérelmet nyújthasson be komoly indokkal, és vízügy, természetvédelem, építési hatóság engedélyezhesse. Az önkormányzat csak hozzáadni tudjont, de ezt is a természetvédelem és/vagy vízügy engedélyével.
- Szankciók a rendeletben
32§
Mivel sem a Vízparti tervben, sem az ebben a rendeletben hivatkozott törvénybe (Trtv.) sem a többi hivatkozott rendeletben (OTÉK) nincs megfelelő szankcionálás, a rendeletek, törvények be nem tartása esetén, kérjük legalább a Vízparti Tervbe illesszenek bele megfelelően szigorú büntető szabályozásokat a rendelet be nem tartása esetén.
Kérjük, hogy a kényszerbontás is szerepeljen a szankciók között. Kérjük, hogy erre készítsék fel a vármegyei építési hatóságot, a vízügyi, a természetvédelmi hatóságokat is, mert jelenleg nem funkcionál semmiféle szankcionálás!
Zamárdi specifikus változtatási kérelmek
- A mellékletből kihagyott helyrajzi számok
A Balaton vízparti területeinek területfelhasználási követelményeiről kormányrendelet (röviden Vízparti Terv) 5. számú (közstrandok) mellékletének helyrajzi számokat tartalmazó táblázatából, összevetve a térképvázlattal, kimaradtak további helyrajzi számok. A térképen ezek a helyrajzi számok is közpark, közstrand jelölésűek. Ezek a helyrajzi számok a térképen szerepelnek, de a táblázatban nem. Kérjük kiegészíteni a táblázatot ezekkel a helyrajzi számokkal.
Zamárdi 02/59 | közpark, közstrand | Orgona utca |
Zamárdi 75/3 | közpark, közstrand | Orgona u. |
Zamárdi 377/1 | közpark, közstrand | Gyöngyvirág u. Pipacs utca |
Zamárdi 376/2 | közpark, közstrand | Gyöngyvirág u. Pipacs utca |
Zamárdi 350/3 | közpark, közstrand | Gyöngyvirág u. Pipacs utca |
Zamárdi 744/2 | közpark, közstrand | Liszt Ferenc utca, Erkel Ferenc. U. |
Zamárdi 750 | közpark, közstrand | Fecske utca |
Zamárdi 760/1 | közpark, közstrand | Jegenye út, Gábor Áron utca |
Zamárdi 962/4 | közpark, közstrand | Jegenye út, Gábor Áron utca |
Zamárdi 962/5 | közpark, közstrand | Jegenye út, Gábor Áron utca |
Zamárdi 1041 | közpark, közstrand | Jegenye út, Gábor Áron utca |
Zamárdi 1049 | közpark, közstrand | Munkácsi M utca közepe |
Zamárdi 1133 St | Strand | Sás utca |
- Átsorolni kívánt helyrajzi számok.
Balatonvédelmi, természetvédelmi szempontok alapján és azért, hogy tovább ne romoljon a Balaton tájvédelmének minősége, kérjük a
Zamárdi 3512 Mirabella kemping
Zamárdi 3512 Diavoló kemping és a hozzájuk tartozó
Zamárdi 3509/3, a 3510, valamint a 3511 helyrajzi számokat
kemping területfelhasználási kategóriába sorolni és elvenni az összevont beépítésre szánt terület kategóriát. Ez a terület mindig is kemping terület volt és mielőtt elkótyavetyélték az SCD Groupnak a Siótour tulajdona volt.
Sajnos a Helyi Építési Szabályzat Vt, azaz városközpont jellegű beépítést tesz lehetővé a kemping területén, ami nonszensz a Balaton partján.
Kérjük ezt azonnal módosítani
- A Zamárdi nagy szabadstrandstrand beépítetlenül megőrzendő területének megnövelése
A Balaton leghosszabb kiterjedésű egybefüggő, beépítetlen, közstandként működő partszakasza. A 3 km hosszú, füves, árnyas szabadstrand csodálatos balatoni panorámával rendelkezik, és a Tihanyi félszigetre, valamint a Tihanyi Apátságra egyedülálló „lélegzetelállító” kilátást nyújt. A fenti egyedi turisztikai érték megőrzése, valamint a területtől délre elhelyezkedő üdülőövezet már beépített területeiről a tóra való rálátás és a kilátás lehetőségének biztosítása, továbbá a település átszellőzésének biztosítása érdekében állápontunk szerint a „nagystrand” teljes hosszában szükséges megnövelni a Vízparti Tervben feltüntetett, „beépítetlenül megőrzendő” terület szélességét.
A 2018. évi CXXXIX törvény (továbbiakban Trtv.) alábbi paragrafusát a Vízparti Terv Zamárdi nagy szabadstrand tekintetében szigorítsa a lent felsorolt helyrajzi számok alapján, és a 30 méteres be nem építhető sávot növelje 100 méterre.
71/B. § (1) „A Balaton vízparti területein a szabályozási partvonaltól számított legalább 30 méteres sávon belül (a továbbiakban: beépítetlenül megőrzendő parti területsáv) a településképi értékek, valamint a környezeti adottságok – különösen a vízminőség és a jellegzetes klimatikus viszonyok – megőrzése, továbbá az elöntés okozta károk csökkentése érdekében – a (2) bekezdésben foglalt kivételekkel – új épület, úszómedence és a helyi építési szabályzat által tiltott egyéb építmény nem építhető. Meglévő épület a beépítetlenül megőrzendő parti területsávon belül felújítható, valamint – ha jogszabály másképp nem rendelkezik – bruttó 100 m2 alapterületig bővíthető.”
Tehát kérjük Zamárdi nagystrand tekintetében a törvényben előírt vízparttól 30 méteren belüli beépíthetőség tilalmát a Zamárdi szabadstrandon 100 méterre növeljék meg és ez legalább az alábbi helyrajzi számokat érintse:
392. | Zamárdi 2055/15 | közpark, közstrand | Nagy S. u. utáni nagy szabadstrand |
393. | Zamárdi 2056/16 | közpark, közstrand | Kossuth L. u. nagy szabadstrand |
394. | Zamárdi 2056/2 | közpark, közstrand | Kossuth L. u nagy szabadstrand |
395. | Zamárdi 3270/1 | közpark, közstrand | Kecskeméti u.Nyárfa u. nagy szabadstrand |
396. | Zamárdi 3270/15 | közpark, közstrand | Bácskai u. Kecskeméti u.nagy szabadstrand |
397. | Zamárdi 3272/4 | közpark, közstrand | Nyárfa u.tól nagy szabadstrand |
398. | Zamárdi 3286/1 | közpark, közstrand | Zöldfa u. Csokonai u. nagy szabadstrand |
399. | Zamárdi 3430/1 | közpark, közstrand | Csokonai u. Harcsa u. nagy szabadstrand |
400. | Zamárdi 3433/1 | közpark, közstrand | Nyárfa u. nál látható a hrsz., a Parti vékony 1m sáv |
401. | Zamárdi 3433/2 | közpark, közstrand | Csokonai V. Muhály u.-nál látható hrsz. A felső, strandi teleksáv a nagy szabadstrandon |
402. | Zamárdi 3441/13 | közpark, közstrand | Ponyt u. nagy szabadstrand |
403. | Zamárdi 350/2 | közpark, közstrand | Gyöngyvirág u. vége |
404. | Zamárdi 3500/5 | közpark, közstrand | A nagy szabadstrand nyugati vége |
A „beépítésre nem szánt” és a „zöldterület” „közpark, közkert” megjelölések nem nyújtanak kellő védelmet a fenti törvényi célok megvalósulásához. Az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII.20.) Korm. rendelet (OTÉK) 6. § (1) bekezdése alapján a település beépítésre nem szánt területbe sorolt igazgatási területrészein ugyanis a telkek megengedett beépítettsége legfeljebb 10% lehet, az OTÉK 27. § (3)-(4) bekezdései alapján (közpark/közkert) zöldterületen meghatározott építmények helyezhetőek el, azaz az ilyen megjelölésű területek is beépíthetők meghatározott mértékben és módon.