Ismételten véleményztük a BATÉK és a Vízparti terv Zamárdit érintő részét

Építési és Közlekedési Minisztérium
Tárgy: A Balaton vízparti területeinek területfelhasználási követelményeiről szóló kormányrendelet tervezetével kapcsolatos észrevételek, javaslatok második fordulós véleményezés 2025. március 31.
Tisztelt Építési és Közlekedési Minisztérium!
A Szívügyünk a Balaton Szíve Összefogás civil társaság, jelen javaslati tervvel a következő kiegészítéseket, változtatásokat szeretné javasolni a második egyeztetésre megküldött „a Balaton vízparti területeinek területfelhasználási követelményeiről” kormányrendelet tervezetével, BATÉK és 1.sz. melléklete a Vízparti Tervvel (későbbiekben, röviden, együtt BATÉK és Vízparti terv) kapcsolatban.
A változtatási javaslatokat két részre bontottuk. Az első egy általános rész a BATÉK és Vízparti Tervvel kapcsolatban, a második, mivel Zamárdi javáért tevékenykedik a civil társaság, Zamárdi specifikus. A két javaslati rész külön fejezetbe került.
Változtatási javaslatok általánosan, a BATÉK-al és Vízparti Tervvel kapcsolatban
- Hatástanulmányok kérése
Mivel a BATÉK és Vízparti Terv céljai között szerepel 1§ (1) a Balaton vízparti területeinek közcélú hosszú távú felhasználása, a táj és természeti erőforrások, az épített természeti örökségmegőrzése és ezért figyelembe veszi a Balaton terhelhetőségét.
- Kérjük terhelési tanulmány bemutatását, ha nincs friss, akkor az elkészítését.
- Kérjük annak kimutatását, hogy mekkora terhelést jelentenek a vízparti társasüdülők?
- Kérjük annak a meghatározását, hogy mekkora terhelést jelentenek a vízparti luxusszállodák? (pl. BalaLand (Szántód))
- Kérjük hatástanulmányt készíteni, a többnapos nagy zenei fesztiválok terheléséről, ahová sok esetben sokkal több látogatót engednek, mint az engedélyezett.
- Kérünk hatástanulmányt a horgászattal járó terhelésről.
- Kérünk hatástanulmányt a gomba módra szaporodó kikötőkről.
- Kérjük, a hatástanulmányban kitérni a Balatonpart és az üdülőterületek teherbírására, négyzetméter/emberfő-re vetítve is. (látogató+üdülőtulajdonos+lakos)
- Kérjük annak meghatározását, hogy mekkora terhelést jelent majd az SCD Group által már eladott, és most még kempingként használt területek beépítése, mivel mindegyik városias beépítésre alkalmas terület.
És végül kérjük a BATÉK Vízpari Terv rendeletben ezen építési lehetőségek erős korlátozását vagy tiltását!
- Kérjük Zamárdi esetében is a vasútvonalig kiterjeszteni a Vízparti tervet
Az átdolgozott Vízparti tervben sok helyen kiterjesztették a rendelet területi hatályát, de ezt nem konzekvensen tették. Kérjük konzekvensen a kiterjesztés a Balaton körül, így Zamárdi esetében is a vasútvonalig a Vízparti Tervet.
- Kérjük a BATÉK és a Trtv. ökolőgiai alapokra helyezését.
Sokkal markánsabban vegye figyelembe a BATÉK az ökológiai szempontokat, a beruházási szempontok ellenében.
- BATÉK és Vízparti Terv biztosítékai
Sajnos jelenleg nem láthatók a BATÉK és Vízparti Terv biztosítékai a Balaton-part megóvására.
Kérjük a Trtv.-ben vagy akár az Alkotmányban szabályozni, hogy a BATÉK és Vízparti Terv későbbi esetleges áttervezése, változása, átírása estén sem csökkenhetnek a Balaton-part és a települések parti zöldterületei strandjai, nem lehet nagyobb beépítési százalékot előírni a partra, nem lehet telkeket átsorolni nagyobb beépíthetőségű kategóriákba. Nem lehet kivételeket tenni a beépítéssel kapcsolatban, például magasság. Nem lehet új telkeket kijelölni a természet kárára. Nem lehet feltölteni a Balatont. Nem lehet nádasokat kiirtani. Nem lehet új kikötői területeket kijelölni. Tehát biztosítékokat kell adni, hogy a BATÉK és Vízparti Terv későbbi változása áttervezése esetén csak jobb környezeti, természeti, feltételek érhetik a Balatont, a Balaton-partot!
- Szankciók a rendeletben
Mivel sem a BATÉK-ban és Vízparti Tervben, sem az ebben a rendeletben is hivatkozott törvényben (Trtv.) sem a többi hivatkozott rendeletben (TÉKA) nincs megfelelő szankcionálás, kérjük a BATÉK-ba, szigorú és számonkérhető szankciókat beépíteni, a rendeletek, törvények be nem tartása esetére. Mivel a BATÉK egy kormányrendelet ebbe rendeletbe beleillene egy szankcionálás fejezet. Tehát kérjük legalább a BATÉK-be illesszenek bele megfelelően szigorú büntető szabályozásokat, a rendeletek és törvény be nem tartása esetén.
Kérjük, hogy a vízpart, a nádas pusztítását kemény szankcióval büntessék a tervben vagy hivatkozzanak ezekre a szankciókra, akár önkormányzat, akár vállalkozás, akár magánszemély okoz a természetben kárt.
Kérjük, hogy az illegális mederfeltöltés, a kapubejárók elzárása a víz felé, a parti sétányok elzárása, a nádasba történő illegális stég telepítése esetére is komoly szankciókat vezessenek be.
Kérjük, hogy illegális vízparti beépítés, építés esetére, a kényszerbontás is szerepeljen a szankciók között. Kérjük, hogy erre készítsék fel a vármegyei építési hatóságot, a vízügyi, a természetvédelmi hatóságokat is, mert jelenleg nem funkcionál semmiféle szankcionálás!
- Záró rendelkezésekkel kapcsolatos észrevételek
Kérjük a hatálybalépés időpontját jelezni!
Ne csak a hatálybalépés után 30 nappal legyen a rendelet érvényes és csak az azt követő esetekre. Bizony esetekben a hatálybalépéstől érvényesíthető legyen a kormányrendelet, vagy visszamenőleg is, mert már most sok olyan eset merül fel, ahol gyorsan hivatalossá akarják tenni a szabálytalan folyamatokat, az építkezések, beépítések, átminősítések megvalósításával.
- Régebben, jogtalanul, egyes magánterületekhez, vagy vállalkozásokhoz csatolt területek visszavételének a BATÉK és Vízparti Terv rendeletbe foglalása
Kérjük a jogtalanul, csalárd módon történt vízparti beépítések felülvizsgálatát, és szükség esetén a jogtalanul eljárókkal szemben, bontási végrehajtás foganatosítását elrendelni, a BATÉK és Vízparti Terv rendeletének alapján.
- A Balaton természeti értékeinek, és a Balatonon pihenő emberek sérelmére elkövetett szabálytalanságok (ez csak néhány általunk ismert példa)
Kérjük legalább a Balaton parti sétányon a Balaton részleges körüljárását rendeletileg biztosítani például az alábbi helyrajzi számokon (a teljes Balatonpartot felül kell vizsgálni):
Zamárdi hrsz. 3509/2
Zamárdi hrsz. 3509/4
Zamárdi hrsz. 3509/5
Szántód hrsz. 1163/3
Kérjük az SCD-nek eladott, majd továbbértékesített (Turisztika Hungária Kft.) Balatonparti kempingeket, ismét KEMPING vízparti területfelhasználási kategóriába sorolni!
Kérjük az alábbi strand terület jelleget visszaállítani és megszüntetni a kikötő lehetőségét. És az alábbi helyrajzi számot teljes egészében ismét strand területfelhasználási kategóriába sorolni.
Balatonföldvár hrsz. 1569/2
Kérjük a Fonyódon létesült mediterrán kikötő engedélyét visszavonni és elrendelni a bontását!
A kikötő helyrajzi száma
Fonyód hrsz. 8245/1
Fonyód hrsz. 8245/3
Fonyód móló hrsz. 02/33
- A Balatonpart beépíthetőségének módosítása
A BATÉK és Vízparti Terv különböző területfelhasználási kategóriákat használ, melyeket beépíthető és nem beépíthető kategóriákba lehet besorolni. Sajnos kiskapuként, a nem beépíthető kategóriában is megenged a TÉKA rendelet 10% -os beépíthetőséget a különleges beépítésre nem szánt területeken.
A BATÉK és Vízparti Terv megenged, úgynevezett „összevont beépítésre szánt területet” területfelhasználási kategóriát is. Az még talán elfogadható lenne, hogy az eddig már beépített területek (jogszerűen beépített, és nem a természetkárosító, esztétikailag tájba nem illő, nem megfelelő épületek!) átvizsgálás és ellenőrzés után maradjanak meg.
De tiltakozunk azon Balaton-parti területek „összevont beépítésre szánt területet” kategóriába sorolása ellen, melyek jelenleg fizikailag, zöldterületek vagy kemping területek vagy más beépítésre nem szánt területek, de a helyi építési szabályzatok már városias beépítést engedélyeznek ezeken a területeken, így előkészítve a terepet a beruházóknak.
Kérjük a jelenleg zöldterületként vagy kempingként vagy más eredetileg beépítésre nem szánt területként használt területek beépítését megtiltani és visszasorolni őket beépítésre nem szánt területté.
Kérjük, ahol a teljes építés tiltás már nem lehetséges, a Trtv.-ben vagy TÉKA rendeletben vagy a BATÉK és Vízparti Tervben, a BATÉK kötelezze átépítésre tájba nem illő, esztétikailag otromba, csúnya, kocka társasnyaralók építtetőit. A most épülő üdülő társasház förmedvényeknél ez még lehetséges lenne. Lásd Balatonakali!
Kérjük azon helyeken, ahol ez már nem lehet megtiltani, írja elő a rendelet az alacsony, földszintes, sátortetős, vagy a jellegzetes földszintes balatoni üdülőterületi építkezést, a helyi kialakult építészeti szokásnak megfelelően!
A Balaton-parton és a balatoni településeken írjanak elő szigorúbb építési magasságkorlátozást!
Tiltakozunk a többszintes jellegtelen, csúnya, kocka vagy hasáb formájú társasüdülők, üdülőtelepek épületeinek engedélyezése miatt, a Balaton partján és a balatoni településeken.
Tiltakozunk a balatoni településeken szabad zöldfelületek térkövezése ellen magánterületeken is! Illesszék a BATÉK-ba zöldfelületek megtartásának kötelezettségét magánüdülők, zártkertek, vidékies beépítések esetén!
- Rossz koncepció alapján hibásan engedélyezett kikötők visszabontása Balatonföldváron és Fonyódon
Kérjük a rossz koncepció alapján hibásan épített és hibásan megkezdett kikötőépítéseket megállítani, visszabontatni a jelen átdolgozása után, a rendelet alapján. Tehát bizonyos esetekben lehessen a szabálytalan építéseket visszabontással szankcionálni, akár visszamenőleg is.
- Szabad építési helyek szigorítása
11§
„A Balaton vízparti területein a helyi építési szabályzatban a beépítés intenzitását, a területfelhasználást, az építési övezetek, övezetek telekalakítási és beépítési szabályait – így különösen az építési helyet meghatározó beépítési módot – úgy kell meghatározni, valamint az épületek tömegformálását úgy kell megtervezni, hogy az elősegítse a tópart átszellőzését, biztosítsa az átláthatóságot, különös tekintettel a közterületekről, domboldalról és kilátókról feltáruló látványra és a vízfelületről feltáruló balatonparti látképre”
Kérjük a balatoni látképet ennél sokkal részletesebben és jobban védeni, kérjük kitérni a látogatók, üdülők, balatoni telektulajdonosok látképi jogaira is!
13§
„az új épület építése, meglévő épület bővítése esetén az építési határvonal összhossza a 25 métert nem haladhatja meg.”
Az „építési határvonal összhossz” nem egyértelmű megfogalmazás. Így maximum csak 6×6 méteres épületek engedélyezettek? Vagy 3×9 méteres vagy 2×10 méteres? Kérjük egyértelműsíteni!
Ha csak egy határvonalra értelmezzük a fenti határvonalat, arra amely a Balatonra néz, akkor a 25 méter még mindig sok. Ez a vízre néző társas üdülőknek tett óriási engedmény.
Kérjük a homlokzat hosszát 10 méterben maximálni!
- Nem egyértelmű fogalmakat tartalmaz a BATÉK és Vízparti Terv!
Kérjük egységesíteni és egyértelművé tenni a BATÉK és Vízparti Terv egyes szakkifejezéseit.
- Miért van strand, fürdőzésre felhasználható partszakasz és fürdőzésre felhasználható hely kategória, ahol fürödni lehet? Ráadásul a fürdőzésre felhasználható hely az önkormányzat kénye-kedve szerint módosítható! Aztán a BATÉK és Vízparti Terv mellékletében közstrand megnevezés látható. A HÉSZ-ben pedig ez van:
(3) A szabályozási terv Zamárdi Város Vízpart Rehabilitációs Tanulmánytervéből átvett elemei:
1. vízpartrehabilitációs szabályozási követelményekkel érintett terület,
2. strandolásra alkalmas partszakasz
3. hajózási, sport és idegenforgalmi célú kikötők létesítésére felhasználható partszakasz, 4. parti kemping létesítésére felhasználható partszakasz.
- Új területfelhasználási kategóriák kerültek elő, melyek csak itt szerepelnek (továbbtervezést igénylő terület, távlati zöldterület), miért? Ezek olyan rugalmas szabályozást jelentenek, melyek ismét a beruházóknak kedveznek és nem a természetnek.
Ezeket a képlékeny megfogalmazásokat kérjük törölni és megakadályozni a Balatonpart további beépítését!
- A kikötők elnevezése kaotikus állapotokat mutat.
Kikötő létesítéséhez vizsgálat alá vonható hely” Itt milyen kikötő létesíthető, csónak vagy komp, vagy hajó vagy bármilyen?
22§ (1) „ a csónakkikötőnek minősül a kikötő, komp- és révátkelőhely, továbbá más hajózási létesítmény létesítéséről, használatbavételéről, üzemben tartásáról és megszüntetéséről szóló kormányrendeletben meghatározottak szerinti csónakkikötő.”
Ez a mondat teljesen értelmetlen! Kérjük megmagyarázni, mi a csónakkikötő?
(2) Kikötő létesítése céljából vizsgálat alá vonható helyen
a) új hajókikötő nem létesíthető,
Kérjük meghatározni mi a hajókikötö, mi a kikötő definíciója!
22§
(3) Ha a kikötő létesítése céljából vizsgálat alá vonható hely nem érint természetes partszakaszt, úgy a helyszínen a fennálló létesítményre vagy annak hiányára tekintet nélkül létesíthető csónakkikötő, a jogszabályban előírt követelmények teljesítése mellett.
Ez újabb engedmény az előző BATÉK változathoz képest. Kérjük a tiltáshoz visszatérni!
Értjük, hogy legyen csónakkikötő és hajókikötő. Bár azt nem, hogy a csónakkikötőben miért köthet ki komp is.
De kérjük a kikötőkkel kapcsolatos paragrafusokat, bekezdéseket érthetővé tenni, például mi a hajókikötő meghatározása és kérjük egyértelműsíteni az egyes bekezdéseket! Kérjük a két típusú kikötő közti különbséget megmagyarázni.
- Fürdőzésre felhasználható hely
10§ (11)
(11) A fürdőzésre felhasználható hely – a Vízparti Tervben ábrázoltakhoz képest –a helyi építési szabályzatban jelölhető vagy elhagyható. Új, a Vízparti Tervben nem ábrázolt fürdőzésre felhasználható hely közterülethez, közforgalom elől el nem zárt magánúthoz, strandhoz, kempinghez vagy szállodához kapcsolódóan jelölhető ki akkor, ha az minősített nádast vagy országosan védett természeti területet nem érint, és a minősített nádassal nem érintett partszakasz hossza nem éri el az öt métert.
A jelenleg kijelölt fürdőzésre felhasználható helyek ne legyenek az önkormányzatok által módosíthatók! Azaz az önkormányzat által ne legyen elvehető fürdőzésre alkalmas hely csak kérelmet nyújthasson be komoly indokkal, és vízügy, természetvédelem, építési hatóság engedélyezhesse. Az önkormányzat csak hozzáadni tudjon ilyen helyet, de ezt is a természetvédelem és/vagy vízügy egyszerűsített engedélyével.
Zamárdi specifikus változtatási kérelmek
- A mellékletből kihagyott helyrajzi számok
A Balaton vízparti területeinek területfelhasználási követelményeiről kormányrendelet (röviden BATÉK és Vízparti Terv) 5. számú (közstrandok) mellékletének helyrajzi számokat tartalmazó táblázatából, összevetve a térképvázlattal, kimaradtak további helyrajzi számok. A térképen ezek a helyrajzi számok is közpark, közstrand jelölésűek. Ezek a helyrajzi számok a térképen szerepelnek, de a táblázatban nem. Kérjük kiegészíteni a táblázatot ezekkel a helyrajzi számokkal.
Zamárdi hrsz. 744/2 | közpark, közstrand | Liszt Ferenc utca, Erkel Ferenc. U. |
Zamárdi hrsz. 750 | közpark, közstrand | Fecske utca |
Zamárdi hrsz. 1049 | közpark, közstrand | Munkácsi M utca közepe |
- Zamárdi Balaton-parton átsorolni kért helyrajzi számok.
Balatonvédelmi, természetvédelmi szempontok alapján, és azért, hogy tovább ne romoljon a Balaton tájvédelmének minősége, kérjük a
Zamárdi hrsz. 3512 Mirabella kemping
Zamárdi hrsz. 3512 Diavoló kemping és a hozzájuk tartozó
Zamárdi hrsz. 3509/3, a hrsz. 3510, valamint a hrsz. 3511 helyrajzi számokat
kemping területfelhasználási kategóriába sorolni és elvenni az összevont beépítésre szánt terület kategóriát. Ez a terület mindig is kemping terület volt és mielőtt elkótyavetyélték az SCD Groupnak, a Siótour tulajdona volt.
Sajnos a Helyi Építési Szabályzat, Vt, azaz városközpont jellegű beépítést tesz lehetővé a kemping területén, ami nonszensz a Balaton partján.
A Balaton partján ne lehessen városias beépítésre engedélyt kapni!
Kérjük a városias beépítési lehetőséget mindenképpen módosítani, elvenni és kemping területfelhasználási kategóriába tenni a területeket!
Kérjük a fenti helyrajzi számokon lévő területeket közhasználatú státuszba tenni, pöttyözni a térképen, mivel jelenleg is azok, azaz kemping funkciójuk van.
Kérjük, ezt a teljes Balaton-parton módosítani, a volt kempingek területeire vonatkoztatva!
- Zamárdi rossz státuszú parti helyrajzi számainak korrekciója
Kérjük pontosítani a Zamárdi hrsz. 754, Zamárdi hrsz 755/2, Zamárdi hrsz. 1064/1, hrsz. hrsz. 1064/2, 1064/3, Zamárdi hrsz. 1769/1, a Zamárdi hrsz. 1769/2 és a Zamárdi hrsz. 1519 telkek mögötti területek” víz-, erdő- és tájgazdálkodási terület” besorolású vagy a Balatonhoz tartoznak és tómeder terület, mert a fenti telkek gazdái már elbitorolták a területet. Miért húzták meg az az új Vízparti Tervben a szabályozási partvonalat úgy hogy, engedélyezzék e területek elbitorlását, a parthoz tartozását. Ez megengedhetetlen. Azonnal kérjük a korrekció elvégzését! És lépéséket kérünk az építési hatóságok felé!
Kérjük a Zamárdi hrsz. 1049, melyet a térkép zöldterületként jelö, közterületté tenni és kérjük „fürdőzésre felhasználható helyként” jelölni.
Kérjük pontosítani és szükség esetén javíttatni, miért van helyrajzi száma a Balaton medrében lévő területeknek, a Zamárdi hrsz. 411/2 és Zamárdi hrsz. 411/3 területeknek.
- A Zamárdi nagy szabadstrand beépítetlenül megőrzendő területének megnövelése
A Balaton leghosszabb kiterjedésű egybefüggő, beépítetlen, közstandként működő partszakasza. A 3 km hosszú, füves, árnyas szabadstrand csodálatos balatoni panorámával rendelkezik, és a Tihanyi félszigetre, valamint a Tihanyi Apátságra egyedülálló „lélegzetelállító” kilátást nyújt. A fenti egyedi turisztikai érték megőrzése, valamint a területtől délre elhelyezkedő üdülőövezet már beépített területeiről a tóra való rálátás és a kilátás lehetőségének biztosítása, továbbá a település átszellőzésének biztosítása érdekében állápontunk szerint a „nagystrand” teljes hosszában szükséges megnövelni a BATÉK és Vízparti Tervben feltüntetett, „beépítetlenül megőrzendő” terület szélességét.
A 2018. évi CXXXIX törvény (továbbiakban Trtv.) alábbi paragrafusát a BATÉK és Vízparti Terv Zamárdi nagy szabadstrand tekintetében szigorítsa a lent felsorolt helyrajzi számok alapján, és a 30 méteres be nem építhető sávot növelje 100 méterre.
Trtv. 71/B. § (1) „A Balaton vízparti területein a szabályozási partvonaltól számított legalább 30 méteres sávon belül (a továbbiakban: beépítetlenül megőrzendő parti területsáv) a településképi értékek, valamint a környezeti adottságok – különösen a vízminőség és a jellegzetes klimatikus viszonyok – megőrzése, továbbá az elöntés okozta károk csökkentése érdekében – a (2) bekezdésben foglalt kivételekkel – új épület, úszómedence és a helyi építési szabályzat által tiltott egyéb építmény nem építhető. Meglévő épület a beépítetlenül megőrzendő parti területsávon belül felújítható, valamint – ha jogszabály másképp nem rendelkezik – bruttó 100 m2 alapterületig bővíthető.”
Tehát kérjük Zamárdi nagystrand tekintetében a törvényben előírt vízparttól 30 méteren belüli beépíthetőség tilalmát, a Zamárdi szabadstrandon 100 méterre növeljék meg, ne engedjenek 100 m2 épületeket, és ez legalább az alábbi helyrajzi számokat érintse:
392. | Zamárdi hrsz. 2055/15 | közpark, közstrand | Nagy S. u. utáni nagy szabadstrand |
393. | Zamárdi hrsz. 2056/16 | közpark, közstrand | Kossuth L. u. nagy szabadstrand |
394. | Zamárdi hrsz. 2056/2 | közpark, közstrand | Kossuth L. u nagy szabadstrand |
395. | Zamárdi hrsz. 3270/1 | közpark, közstrand | Kecskeméti u.Nyárfa u. nagy szabadstrand |
396. | Zamárdi hrsz. 3270/15 | közpark, közstrand | Bácskai u. Kecskeméti u.nagy szabadstrand |
397. | Zamárdi hrsz. 3272/4 | közpark, közstrand | Nyárfa u.tól nagy szabadstrand |
398. | Zamárdi hrsz. 3286/1 | közpark, közstrand | Zöldfa u. Csokonai u. nagy szabadstrand |
399. | Zamárdi hrsz. 3430/1 | közpark, közstrand | Csokonai u. Harcsa u. nagy szabadstrand |
400. | Zamárdi hrsz. 3433/1 | közpark, közstrand | Nyárfa u-nál látható a hrsz., a Parti vékony 1m sáv |
401. | Zamárdi 3hrsz. 433/2 | közpark, közstrand | Csokonai V. Muhály u.-nál látható hrsz. A felső, strandi teleksáv a nagy szabadstrandon |
402. | Zamárdi hrsz. 3441/13 | közpark, közstrand | Ponyt u. nagy szabadstrand |
403. | Zamárdi hrsz. 350/2 | közpark, közstrand | Gyöngyvirág u. vége |
404. | Zamárdi hrsz. 3500/5 | közpark, közstrand | A nagy szabadstrand nyugati vége |
A „beépítésre nem szánt” és a „zöldterület” „közpark, közkert” megjelölések nem nyújtanak kellő védelmet a fenti törvényi célok megvalósulásához. Az országos településrendezési és építési követelményekről szóló TÉKA
6. § (1) A városok és községek (a továbbiakban együtt: település) közigazgatási területét építési szempontból:
a) beépítésre szánt (beépített, további beépítésre kijelölt) területbe kell sorolni, amelyen belüli építési övezetekben az építési telkek megengedett beépítettsége legalább 10 százalék, és
b) beépítésre nem szánt területbe kell sorolni, amelyen belüli övezetekben a telkek megengedett beépítettsége – kivéve a birtokközpontot és a tanyát, valamint a (2) bekezdésben foglalt esetet – legfeljebb 10 százalék.
(2) A különleges beépítésre nem szánt terület, a közműelhelyezési terület és a hírközlési terület esetén a megengedett beépítettség felső határától – ha az állami főépítész az eltérési igénnyel megegyező záró szakmai véleményt állít ki – a helyi építési szabályzat nagyobb értéket is megállapíthat. E rendelkezést a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet településeinek közigazgatási területén nem lehet alkalmazni.
Kérjük a különleges beépítésre nem szánt területeken a maximálisan kihasználható 10%-os beépítési lehetőséget a Vízparti Tervben a Balatonnál, 3%-ra korlátozni!
- Zamárdi hajókikötőt kiszolgáló területei
Zamárdi hrsz. 2987/32 és hrsz. 2987/33 területek összevont különleges területként jelennek meg a térképen, ezeket a területeket a kikötő kiszolgáló egységeinek kell fenntartani. Kérjük a térképen ezt a két területet közhasználatú területként pöttyökkel jelölni.
Az önkormányzat ezeket a területeket jogellenesen eladta és a 2987/31 és2987/34 területeken jogellenesen már üdülőpark épült. Egy feljelentés alapján bírósági per lett az ügyből, és a per alapján a bíróság megállapította a törvénytelenséget (a terület átjátszását és beépítését) és kimondta, hogy ezeken a területeken nem lehet üdülőket, üdülőparkot létesíteni.
Kérjük a 2987/32 és 2987/33 összevont különleges területeket közközhasználatú státuszba tenni.
- Zamárdi Balaton-partjának kiszolgáló épületekkel történő beépítésének korlátozása
Jelen állapot más településeken is probléma lehet az alábbi jelenség.
Kérjük szabályozni a part közelébe építhető éttermek, büfék és más élelmiszer- vagy italértékesítő épületek státuszát. Zamárdiban sok helyen ilyen céllal kaptak engedélyt épületek építésére a part mellet. Azután előbb a tetőtérben lakást alakítottak ki, majd van olyan hely, ahol a teljes büfét átalakították nyaralóvá, lakóházzá és kiadják a lakásokat. Tehát az eredetileg étteremnek, büfének készült épület, jelenleg hotelként működik.
Kérjük ezen kiskapuk bezárását a BATÉK és Vízparti Terv rendeletében érvényesíteni!
Kérjük a kötelező visszaalakítás, szankciókkal történő megvalósíthatóságát is beépíteni a Tervbe!
Tisztelt Építési és Közlekedési Minisztérium!
Köszönjük, hogy lehetőségünk volt a Balaton megóvása érdekében tett kormányzati folyamatban részt venni. Köszönjük, hogy véleményeinket, kéréseinket feldolgozzák. És külön köszönjük, hogy jobbító véleményeinket, észrevételeinket beépítik a BATÉK és Vízparti Terv rendeletébe.
Amennyiben lehetséges visszajelzést kapnunk, a véleményezésünk utóéletéről, azt is köszönjük.
2025. március 31.