Richter újratöltve

Újabb fejlemények 2023 őszén
Összefoglaló
Richter cirkusz ügyét 2023. november 21. ülésén a Pénzügyi- és Városfejlesztési Bizottság (PVB) tárgyalta. Ebben az előterjesztésben úgy tűnik, minden a legnagyobb rendben van, Richter elkezdte az engedélyeket beszerezni, a lakosság is belenyugodott a fejlesztésbe, és csak a képviselő-testületnek kell elfogadnia a bizottsági előterjesztést. A képviselő-testületi ülést 2023. november 28.-án tartják.
Pedig közel sincs így! A lakosság ellenzi a tervet, a Richter kérelmek döcögve haladnak, nincs előrelépés pályázat elnyerésében sem, nincs előrelépés a bajok megoldásában. De az önkormányzat 21-re is lapot húz, azaz sokadik alkalommal, a kézzelfoghatatlan semmit támogatja!
Természetesen Richter is aktiválta magát a panaszok miatt. Az PVB előterjesztésének alátámasztására Richter is írt egy kérelmet a képviselő-testületnek, melyben a problémákat próbálja megmagyarázni, bagatelizálni és kéri a képviselő-testületet az előterjesztés elfogadására. Erre a dokumentumra válaszul készült egy megjegyzésekkel teletűzdelt lakossági változat is. (Lásd lentebb.)
A fenti beadványok önkormányzati előrehaladott állapota miatt, az egész Richter komplexum Zamárdi központjában történő megvalósítása ellen készült két lakossági petíció, jó néhány aláíróval. Ezek a lakossági petíciók az önkormányzaton kívül az állami döntéshozó intézményekhez kerültek elküldésre.
1. 2023. novemberi események részletesen
A Richter cirkusz ügyét 2023. november 21. ülésén a Pénzügyi- és Városfejlesztési Bizottság tárgyalta. Ebben az előterjesztésben úgy tűnik, minden a legnagyobb rendben van, Richter elkezdte az engedélyeket beszerezni, a lakosság is belenyugodott a fejlesztésbe, és csak a képviselő-testületnek kell elfogadnia a PVB előterjesztést.
Íme a Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság előterjesztése:
Előterjesztés a Képviselő-testület
2023. november 28-i ülésére
Tárgy: a Richter Cirkusz (Horse Evolution Kft.) tulajdonában álló, kiemelt fejlesztési területté nyilvánított, 041/1 és 043/1 hrsz-ú ingatlanokat érintően folyamatban lévő településrendezési eszköz módosítás
Előterjesztő: Ripszám János főépítész
Fodor Anikó főtanácsos
Tisztelt Képviselő-testület!
A T. Testület tárgyi ingatlanok tekintetében már több alkalommal hozott döntést a terület fejlesztése érdekében.
A döntések rövid ismertetése:
– 323/2016 (X.24.) KT határozat: a testület támogatja a terület „zöldterület” besorolásának módosítását „különleges terület” besorolásra annak érdekében, hogy cirkuszi, állatkerti tevékenység folytatására alkalmassá válhasson a terület
– a 10/2018.(I.29.) KT határozat szerint a korábbi támogatás változatlanul fennáll és a testület a területen élménypark kialakítását is támogatja
– a 152/2019.(VI.24.) KT határozattal a korábban már támogatott célok elérése érdekében a szóban forgó ingatlanok kiemelt fejlesztési területté lettek nyilvánítva
– a 185/2019.(VII.23.) KT határozat alapján a településrendezési feladatok ellátására a Váti Kft. kapott felkérést
– a 220/2019.(IX.9.) KT határozattal a tervezési munkák elvégezhetősége érdekében az önkormányzat tulajdonában álló, külterületi út művelési ágú, 040/8 hrsz-ú és 042 hrsz-ú ingatlanok is a településtervezési terület részévé váltak
A fenti döntések alapján a tervezési és előzetes szakmai egyeztetési folyamat elindult.
A Váti Kft. elkészítette a településtervezési feladatát, az illetékes környezetvédelmi közigazgatási szervek előzetes véleményét kikértük, ezek rendben meg is érkeztek.
Időközben a környezeti adottságok (pl. a területtől déli irányban található kertészet megközelíthetőségének biztosítása, a vendégek autóinak a fejlesztési területen belül történő elhelyezésének műszaki megoldása) figyelembevételére, valamennyi érintett fél jelenléte mellett egyeztető tárgyalás zajlott 2020. június 03-án.
Ezt követően a terveket a Somogy Megyei Állami Főépítész (ifj. Horváth János) 2020. szeptember 03-án a Kaposváron tartott megbeszélésen véleményezte. Az ott elhangzottak figyelembevételével a beruházó átdolgoztatta a fejlesztési terveket (mellékelt beépítési koncepcióterv).
A beruházó kezdeményezésére, egy hosszúra nyúlt engedélyeztetési eljárás eredményeképpen a Somogy Megyei Kormányhivatal erdészeti hatósága szakvéleménye alapján a földhivatali hatóság módosította a fejlesztési területek művelési ágát úgy, hogy az „erdő” művelési ág kikerült a nyilvántartásból. Erre azért (is) volt szükség, mert a településrendezési tervek módosítását korábban az üzemtervezett erdő léte akadályozta.
Az eljárás következő lépéseként a beruházó módosítani kívánta a korábbi terület berendezési tervét.
– 2 –
Az új terv megismerését követően a T. Testület a 2023. május 11-i ülésén meghozott döntéseivel (határozat számok: 98/A/2023. és 98/B/2023.)
– fenntartotta a projekt korábbi kiemelt beruházás státuszát
– elfogadta az beépítés új tervezett módját
– elindította a településrendezési eszközök módosítását és a hozzá kapcsolódó környezeti vizsgálati előzetes véleménykérést.
Az egyeztetési folyamat során a beruházó ismét pontosítani kívánja a területhasznosítási terveit. Ennek oka, hogy a korábbi tervben szereplő nagyívű koncepcióhoz megfelelő pályázati támogatás elnyerése időben bizonytalan, de a beruházó véglegesen letelepedne Zamárdiban. Ez az új koncepció terv szerint azt jelentené, hogy a városban egész évben nyitva tartó és látványosságot biztosító szafari park működne.
Mellékeljük az új koncepciótervet, mely a jelenleg is folytatott cirkuszi mutatványos tevékenység megtartása mellett autós szafari park kialakítását mutatja be.
A T. Testület a mellékelt beépítési tervet már több alkalommal tárgyalta:
– augusztus 10-én felkérte a kérelmezőt, hogy dolgozzon ki a terület belső közlekedési rendszerére megoldási módokat, melyek véleményezését elsőként a PVFB végezze el.
– szeptember 26-án kérte a PVFB, hogy a partfal feletti útszakasz kialakításának költségeit mérjük fel a további döntések előtt
– október 26-án a T. Testület a korábban bemutatott útkialakítási műszaki leírás további tervlapokkal történő kiegészítését kérte. Egyben tájékoztatást kért a beruházótól, hogy ez idáig milyen szakhatóságokkal egyeztetett és milyen eredménnyel, továbbá, hogyan gondolja a nyári szezonban felmerült lakossági észrevételekben szereplő előzetesen felvetett problémákat megelőzni.
A lakossági beadványokat mind a bizottsági, mind a testületi tagok részére korábban megküldtük.
Jelen előterjesztés mellékletét képezi:
– a szafari park hasznosítást bemutató beépítési terv
– Richter Flórián nyilatkozata
– az út kialakítása tekintetében készült tervlapok, leírások, költségvetés.
Az út tervei – az alap koncepció elfogadása esetén – javításra szorulnak. Hivatalunk városüzemeltetéssel foglalkozó osztálya ugyanis a következő észrevételeket tette a tervekre:
A terv az alábbi hiányosságokat, illetve nyomvonalban jelentkező hibákat, hiányosságokat tartalmaz:
- A tervezett murvás út a szelvényezés végén rákanyarodik a jelenlegi 7. sz. főútra történő ki- és beközlekedést szolgáló útra. Az új útnak egyenesen, kanyarodás nélkül kellene csatlakoznia a már meglévő murvás úthoz.
- A szelvényezés szerinti +300 környékén elérünk egy völgy aljára ahol korábban, sőt jelenleg is van egy nagy átmérővel rendelkező áteresz, mely a völgybe összegyűlő csapadékvizeket hivatott átvezetni az út alatt, hogy azokat a megszüntetésre jelölt meglévő bekötő út Ny-i oldalán lévő árok segítségével továbbítsa a 7. sz. főút talpárkába. Mivel a terv vége rossz nyomvonalon van, és ott sem foglalkozik a csapadékvíz elvezetéssel, ezért ezt nem tartjuk megfelelőnek. A kérdéses csapadékvíz elvezetéssel illene foglalkozni. Egy sima eső esetén nem látok problémát, de nagyobb egyidejűség, vagy mennyiség esetében már igen és az befolyásolja az építendő út állapotot, mivel az út kvázi úgy működne a vízelvezetési lehetőség nélkül, mint egy völgyzáró gát.
– 3 –
Az ügy előzményei és a pótlólagosan elkészített iratok alapján a következő kérdések tekintetében kérjük a T. Képviselő-testület döntését:
- Támogatja-e a Testület a beruházó korábbi beépítési tervének oly módon történő módosítását, hogy az új beépítési terv szerint a területen szafari park kialakítása lehetséges legyen?
- Támogatja-e a Testület, hogy a beruházói program megvalósítása érdekében a 041/1 és a 043/1 hrsz-ú ingatlanokat elválasztó önkormányzati út közcélú használata megszűnjön?
- Kíván-e településrendezési szerződést kötni az önkormányzat a beruházóval egyes műszaki megoldások (pl. útszakasz járhatóvá tétele) megoldása és finanszírozása érdekében?
Zamárdi, 2023. november 17.
Ripszám János
főépítész
Az előterjesztés alátámasztására Richter is írt egy kérelmet a képviselő-testületnek, melyben a problémákat megmagyarázza, bagatelizálja, és kéri a képviselő-testületet az előterjesztés elfogadására. (Ennek a levélnek a ingatlantulajdonosok által kommentezett változata lentebb olvasható!)
Tisztelt Zamárdi Önkormányzat
A 2023 október 19 testületi ülés utáni e-mailjük minden pontjára, illetve a lakossági bejelentésekre, aggályokra kívánunk most válaszokat adni,
A Zamárdi 042 HRSZ- földes út kialakításáról szóló elkészült helyszínrajzot a tervezőtől már megkapták. Ebben a kért helyszínrajzot és hossz- szelvényt részletezte a tervező. Az út kivitelezése tervezői műszaki vezető felügyelete alatt zajlik majd.
A Safari park létesítésével kapcsolatban természetesen már egyeztettünk szakhatóságokkal, akik nem találtak kizáró okot a projekt megvalósításával kapcsolatban. A további engedélyeztetések és ügyintézések a terület átminősítését követően lehetségesek.
A Safari parkot nem egy kiszáradt elsivatagosodott területként kell elképzelni, ez egy olyan állatkert, ahol egy fásított területű zöld parkban állatfajonként különálló karámokban állatok legelésznek, melyeket a látogatók autóikkal korlátozott számban látogathatnak meg. Ennek a látványtervét csatolmányként küldjük Önöknek.
Szeretnénk a lakossági kérdésekre és bejelentésekre választ adni.
- Bejelentés miszerint a 041/1 HRSZ terület építési hulladékkal lett feltöltve – Miután az erdő állomány 1,5 szerese Endréden újra lett telepítve, a terület fásított művelési ágba került. Később ez a terulet a Siófoki földhivatalban a művelési ágból végleg ki lett vonva. Ezt követően a feltöltést engedélyező minden engedély a Siófoki földhivataltól beszerzésre került. A terület feltöltésének kivitelezése során darált téglából járható út lett kialakítva. Ezt követően töltési földdel lett a mélyen fekvő terulet feltöltve, hozzáteszem mind a két anyagról labor vizsgálat is készült. Amennyiben szükséges ezeket a vizsgálati eredményeket is be tudjuk mutatni.
- Az idei nyár során először megrendezésre került Cirkusz disco nevezetű rendezvény alatt különösen hangos zene szólt. Emiatt több lakossági bejelentés érkezett. A fiam már több éve megfigyelte, hogy Európában ezek az események nagy látogatottságnak örvendenek. Látván itthon is a Zamárdiban megrendezett Balaton Sound fesztivál rengeteg fiatalt szórakoztat, így gondoltuk, hogy egy újabb programmal kedveskedünk az itt nyaraló fiataloknak. A rendezvény megtartásához szükséges engedélyek beszerezéséhez a rendőrség, tűzoltóság, katasztrófa védelem helyszín bejárást tartott, ahol mindent megfelelőnek találtak, így engedélyezték a rendezvény lebonyolítását. A rendezvény folyamán értesültünk, hogy a zene túl hangos, ezért a kéréseknek eleget téve a hangszinten csökkentettünk és a tervezett hajnali 5 óra helyett 3:30 kor befejeztük a rendezvényt. Rájöttünk arra, hogy a kevés látogató szám és a zavaró hanghatás miatt eféle szórakoztató tevékenységre a jövőben nincs szükség.
- Bejelentések szerint a cirkusz árbócain elhelyezett térvilágítás zavaró tényező volt- Egy Knézich utcai lakossal telefonos kapcsolatban voltam és az általa zavarónak vélt árbócon a fény kikapcsolásra került.
- Bejelentések szerint az idei évben elszaporodtak a legyek és istálló szag terjengett az utcákban- Amint tudjuk 2023-as év nyara rekord mennyiségű csapadékkal járt, mely során az egész országban megszaporodtak a fentiekben említett bogarak/ legyek száma. 043/1 es HRSZ területen, ahol az állatok és Cirkusz tartózkodott, nem történt még tereprendezés, mivel ez még legelő művelési ágban van. Így a területen nem volt mód kialakítani a terület 2-3%-os lejtését. Így a nagy esőzések folyamán több helyen nagyobb tócsa és sár nem tudott felszáradni, ahol a nappali meleg hatására elszaporodhattak az élősködők és lápos szagot is terjeszthetett. A Safari park megvalósulása során a tereprendezés megtörténik, így a tócsák, lápok kialakulását megakadályozzuk.
- Bejelentés kitért a Safari parkban elhelyezett állatokra- A látványterv alapján elkészül majd egy állatkerti minősüléshez szükséges terv dokumentáció ( engedélyeztetés). A állatkerti törvény előírja az állatfajok kötelező tartási körülményeit, ami meghatározza az egyes fajok bel és kültéri kifutóinak nagyságát felszereltséget. Az állatok számát a rendelkezésre álló terület nagysága szabja meg. A bemutatni kívánt állatok listája a látványtervben nagyjából felsorolásra kerültek. Olyan állatokat nem kívánunk a Safariban tartani, amik különös, zavaró hanghatással járnak.
Ma Európában több mint 150 millió ember jár állatkertbe. Magyarországon 12 önkormányzati tulajdonú állatkert működik, és több mint 3 millió látogatót fogadnak. Az állatkertek egyre nagyobb szerepet töltenek be ma már a szórakoztatáson és rekreáción túl a környezettudatos szemléletformálás, az állatvédelem és a fajok védelme terén. Éppen ezért mind Európában, mind Magyarországon nagyon szigorú szabályozásnak kell megfelelni minden állatkertnek, és az állatkerti működési engedély megszerzése igen körültekintő hatósági procedúra után lehetséges csak.
A magyar állatkertek, de Európa nagyvárosi állatkertjei szinte egytől egyig a városok szívében létesültek, vagy ha nem, évtizedek alatt körbeölelte őket a város.
Az amsterdami állatkert például a város főterén keresztül érhető el, és a szomszédos lakóházak emeleteiről teljes panoráma nyílik az állatkertre. De ide sorolhatnám példának a Fővárosi Állatkert városligeti elhelyezését, ami Budapest legfrekventáltabb turista övezete. Zamárdihoz talán a Veszprémi állatkert van a legközelebb, ami szinten a lakóházak szomszédságában található.
Zamárdiban ezt a projektet a lakóházaktól elválasztja a Knézich Károly utca, a vasúti hang szigetelőfal, a vasúti sín, illetve a 4 sávos 7 es út. A széljárás általában északi, ami a lakóházaktól a Safari felé jár.
Egy fix telephellyel működő állatkertnek folyamatos hatósági ellenőrzésnek kell megfelelni; szigorú szabályok vonatkoznak a trágya kezelésre és elszállításra éppúgy, mint az állategészségügyi és állatjóléti szempontok betartására. Kétségkívül tény, hogy bármilyen állattartás – akár egy kutya egy emeletes házban, vagy tíz tyúk a szomszéd kertjében – felvethet problémákat, ha az állattartó nem megfelelően végzi a tevékenységet.
Mi szeretnénk ezen a területen megtelepedni. A célunk az, hogy hosszú távon működtethessünk egy állatbemutatót, úgy, hogy az az itt élő lakosság számára nem problémát jelent, hanem inkább büszkeséget. A jelentős anyagi befektetéssel járó állatkert alapítás kötelez minket arra, hogy messzemenően figyelembe vegyük az itt élők érdekeit. Ezen a hat hektáros területen olyan fajokat szeretnénk bemutatni, melyek a kerítéseinken kívül nem terhelik zajhatásokkal, illetve kellemetlen szagokkal a térséget.
Az állatkert működését engedélyező hatóság mindenre kiterjedő szabályzatot vár el, és az abban elfogadott protokollt betartatja úgymint:
• megfelelő képzettséggel rendelkező állattartási személy és gondozói személyzet,
• állategészségügyi személyzet alkalmazása,
• szigorú karanténozási rendszer,
• takarmányok ellenőrzött beszállítása,
• zárt tarolási rendszere,
• zárt trágyatároló és rendszeres trágya elszállítás kötelezettsége,
• fertőtlenítési takarítási rend kialakítása,
• rágcsálók és élősködők folyamatos irtása,
• gyűjteményfejlesztési terv,
• az állatállomány elhelyezése, ha az állatkert nem megfelelően működik vagy megszűnik,
• állatok szökése elleni védelmi rendszer.
Ezek jelentik a garanciát arra, hogy a sokkal lazább követelményekkel működtethető menazsériákhoz képest egy hatóságilag engedélyezett állatkert szabályozott és jól körülhatárolt rendszerben működhet csak.
A projekt tervezett 2024-es megvalósulása már sajnos 2025-re tolódott. Bízunk benne, hogy a jelen levél a testületi tagok minden kérésére és kérdésére választ adott, hogy a november 21-i testületi ülésen a testület tagok döntést tudjanak hozni. Hogy a Váti cég valamennyi szakhatósággal a terület átminősítését megkérdhesse.
Tisztelettel Richter Flórián
A fenti beadványok hatására és az egész Richter komplexum Zamárdi központjában történő megvalósítása ellen készült egy lakossági beadvány jó néhány tiltakozó aláírással.
Zamárdi Ingatlantulajdonosok
Zamárdi Értékvédő Egyesület
Szívügyünk Zamárdi összefogás
———————————-
Zamárdi Város Önkormányzata
Polgármesteri Hivatal
Csákovics Gyula polgármester
Zamárdi
Szabadság tér 4.
8621
Zamárdi, 2023. november 24.
R+TV+E-mail: titkarsag@zamardi.hu
Petíció: Richter Cirkusz/szafari park/szórakoztató központ zamárdi megvalósítása ellen
Tisztelt Polgármester Úr!
A Richter Cirkusz Zamárdiban 2023-ban áthelyezte sátrát Zamárdi üdülőterülettől alig 100 méterre lévő területére, melyet a régi termelőszövetkezeti tagoktól vásárolt meg. Ez a helyzet teljesen felborítja Zamárdi nyugalmas kisvárosias, pihenő jellegét. A cirkusz jelenléte igen komoly zaj-, szag- és fényszennyezést jelent a környéken lévő ingatlantulajdonosoknak és a helyi nyaralóknak. A zavaró esti előadások miatt benyújtott tiltakozások ellenére sem történt semmiféle pozitív változás a cirkusz részéről.
Ezen felül tudomásunkra jutott, hogy Richter Flórián a Szadán meghiúsult családi projekthez hasonlóan, hatalmas beruházás keretében autós szafari parkot és szórakoztató központot kíván Zamárdiban létrehozni. Ezzel kapcsolatosan azonban nagyon komoly aggályaink vannak:
- A terület Zamárdi jelenleg érvényes településfejlesztési koncepciója szerint ZKP (zöldterület-közpark, beépítésre nem szánt terület). Ez egy úgynevezett ”fásítás” terület, melyen elkezdték az erdő irtását és a terület feltöltését. Kérjük, hogy az erdőírtást azonnal állítsák le, mivel az autópálya zaja már most is nagyon felerősött. Valamint a közelben lévő őstermelők érdekében is és vizsgálják ki a feltöltés minőségét, mivel az arra közlekedők sittet láttak a feltöltésben.
- Az idén a cirkusz közvetlen közelében tartották az állatokat olyan területen, mely nem rendelkezik vízzel sem. Nem értjük, hogy a hatóságok ezt miért engedélyezték.
- Önmagában a cirkusz már olyan bűzös volt és annyi legyet vonzott be, hogy egy szafari park jelentősen rontana a helyzeten és gyakorlatilag élhetetlenné válna a környék az ingatlantulajdonosok számára és az ingatlan elértéktelenedéséhez is vezetne. Arról nem is beszélve, hogy aki autóval vagy vonattal közlekedik majd erre, az Zamárdi kapujában szembesül a bűzzel és óriási autós forgalommal, ahogy már a nyáron is ezzel találkoztak a cirkusz előtt elhaladó autósok és MÁV utasok.
- Ezen felül egy autós szafari park igen komoly autós forgalmat is generálna és nem valószínű, hogy a 7-es út és a bekötő utak egy autós szafari park forgalmára lettek méretezve.
- Félelmünk még az, -mint ahogy arra már több példa is volt – hogy mi történne, ha itt kiszabadulna egy állat. (Közel a 7-es út és az autópálya, nem beszélve a közeli üdülőterületről.)
- Úgy gondoljuk, hogy ez a terület nem megfelelő egy autós szafari park számára, mely a várostól több kilométer távolságra lenne inkább megvalósítható, a természet károsítása nélkül, az állatok javának szolgálatával. Arról nem is beszélve, mekkora veszélyt jelent az állati ürülék bemosódása a Balatonba. Az ingatlantulajdonosoknak kötelező csatornára kötni a szennyvizet, itt pedig egy állatkert moshatja be az ürüléket a Balatonba?
- Nem látjuk a projekt semmilyen pozitív hatását Zamárdira és környékére. Ez csak a vállalkozó érdeke, az ingatlantulajdonosok kárára, a természet komoly megkárosításával.
- Nem tudjuk elképzelni, hogy az állandó autós forgalom és a cirkusz esti előadásainak zaja, az állatoknak jó lehet. Az igazi állatvédelem nem lehet profitorientált, nem lehet cirkuszi érdek vezérelt, előtérbe kell helyezni az állatok érdekét. A 21. században a cirkuszi menazséria ilyen módon történő üzleti haszonszerzésre irányuló használata számos etikai és állattartási problémát vet fel.
Fentiek alapján kérjük Önöket, hogy a cirkusz működését és az autós szafari park/szórakoztató központ projektjét ezen a területen ne engedélyezzék, kötelezzék az ingatlantulajdonost a helyreállításra, hiszen itt nem csak a Zamárdi ingatlantulajdonosok, nyaralni és üdülni vágyók nyugalmáról és biztonságáról van szó, hanem a Balatonról és környékéről is, mely mindannyiunké és közös érdekünk értékének megőrzése és védelme.
Kérjük mielőbbi hathatós intézkedésüket.
Köszönettel:
az e-mail cc.-ben szereplő ingatlantulajdonosok,
Zamárdi Értékvédő Egyesület,
Szívügyünk Zamárdi összefogás
Richter úr önkormányzatnak írt levele a lakossági véleményekkel teletűzdelve alább olvasható. (Elnézést a levél megismétléséért, de így lesznek érthetőek a megjegyzések)
Tisztelt Zamárdi Önkormányzat
A 2023 október 19 testületi ülés utáni e-mailjük minden pontjára, illetve a lakossági bejelentésekre, aggályokra kívánunk most válaszokat adni,
A Zamárdi 042 HRSZ- földes út kialakításáról szóló elkészült helyszínrajzot a tervezőtől már megkapták. Ebben a kért helyszínrajzot és hossz- szelvényt részletezte a tervező. Az út kivitelezése tervezői műszaki vezető felügyelete alatt zajlik majd.
A Safari park létesítésével kapcsolatban természetesen már egyeztettünk szakhatóságokkal, akik nem találtak kizáró okot a projekt megvalósításával kapcsolatban. A további engedélyeztetések és ügyintézések a terület átminősítését követően lehetségesek.
Kérdésünk milyen szakhatóságokkal történt meg az egyeztetés, és ennek mi az eredménye? Megtekinthetők-e a szakhatósági vélemények?
A Safari parkot nem egy kiszáradt elsivatagosodott területként kell elképzelni, ez egy olyan állatkert, ahol egy fásított területű zöld parkban állatfajonként különálló karámokban állatok legelésznek, melyeket a látogatók autóikkal korlátozott számban látogathatnak meg. Ennek a látványtervét csatolmányként küldjük Önöknek.
Kérdésünk az, hogy ebben az esetben mi szükség volt a területen a fakivágásra?
Szeretnénk a lakossági kérdésekre és bejelentésekre választ adni.
- Bejelentés miszerint a 041/1 HRSZ terület építési hulladékkal lett feltöltve – Miután az erdő állomány 1,5 szerese Endréden újra lett telepítve, a terület fásított művelési ágba került. Később ez a terulet a Siófoki földhivatalban a művelési ágból végleg ki lett vonva. Ezt követően a feltöltést engedélyező minden engedély a Siófoki földhivataltól beszerzésre került. A terület feltöltésének kivitelezése során darált téglából járható út lett kialakítva. Ezt követően töltési földdel lett a mélyen fekvő terulet feltöltve, hozzáteszem mind a két anyagról labor vizsgálat is készült.
- Amennyiben szükséges ezeket a vizsgálati eredményeket is be tudjuk mutatni.
Hol tekinthetők meg a laborvizsgálatok eredményei?
Megtekinthető-e a fakivágásról a NÉBIH-nek beadott hivatalos kérelem és válasz?
Megtekinthető-e az új erdőtelepítés (a dokumentumok is)?
- Az idei nyár során először megrendezésre került Cirkusz disco nevezetű rendezvény alatt különösen hangos zene szólt. Emiatt több lakossági bejelentés érkezett. A fiam már több éve megfigyelte, hogy Európában ezek az események nagy látogatottságnak örvendenek. Látván itthon is a Zamárdiban megrendezett Balaton Sound fesztivál rengeteg fiatalt szórakoztat, így gondoltuk, hogy egy újabb programmal kedveskedünk az itt nyaraló fiataloknak. A rendezvény megtartásához szükséges engedélyek beszerezéséhez a rendőrség, tűzoltóság, katasztrófa védelem helyszín bejárást tartott, ahol mindent megfelelőnek találtak, így engedélyezték a rendezvény lebonyolítását. A rendezvény folyamán értesültünk, hogy a zene túl hangos, ezért a kéréseknek eleget téve a hangszinten csökkentettünk és a tervezett hajnali 5 óra helyett 3:30 kor befejeztük a rendezvényt. Rájöttünk arra, hogy a kevés látogató szám és a zavaró hanghatás miatt eféle szórakoztató tevékenységre a jövőben nincs szükség.
- Ezzel szemben, a lakók beszámolói szerint a disco annyira hangos volt, hogy értesíteni kellett a rendőséget. A körzeti megbízott és Kerekes Gyöngyi jegyző éjfélkor személyesen jelentek meg a helyszínen. Richter Flórián még ezek után sem gondolta, hogy figyelembe kellene venni a lakosság érdekeit, a gyér vendégszám ellenére folytatódott a disco. A hangszintet a lakosság számára sajnos nem érzékelhető módon csökkentették. Az hogy 5 óra helyett 3.30-kor lett vége a rendezvénynek, csak annak volt köszönhető, hogy alig volt látogató.
- Bejelentések szerint a cirkusz árbócain elhelyezett térvilágítás zavaró tényező volt- Egy Knézich utcai lakossal telefonos kapcsolatban voltam és az általa zavarónak vélt árbócon a fény kikapcsolásra került.
- Kerekes Gyöngyi lakossági panaszbejelentésre tett, 2023 augusztus 24.-i válaszában elismerte, hogy Richter csak elfordította a reflektort a panasztevő oldaláról, és így utána a másik oldalnak alakult kedvezőtlenül a helyzet.
- Bejelentések szerint az idei évben elszaporodtak a legyek és istálló szag terjengett az utcákban- Amint tudjuk 2023-as év nyara rekord mennyiségű csapadékkal járt, mely során az egész országban megszaporodtak a fentiekben említett bogarak/ legyek száma. 043/1 es HRSZ területen, ahol az állatok és Cirkusz tartózkodott, nem történt még tereprendezés, mivel ez még legelő művelési ágban van. Így a területen nem volt mód kialakítani a terület 2-3%-os lejtését. Így a nagy esőzések folyamán több helyen nagyobb tócsa és sár nem tudott felszáradni, ahol a nappali meleg hatására elszaporodhattak az élősködők és lápos szagot is terjeszthetett. A Safari park megvalósulása során a tereprendezés megtörténik, így a tócsák, lápok kialakulását megakadályozzuk.
- Ehhez a tócsás, lápos, orrfacsaró állapothoz csak hozzáadódik még az, hogy a területen kiirtották az erdőt, így az autópálya zaja a Bercsényi és Klapka utca végéig hallható, melyet korábban csak kora tavasszal és késő ősszel lehetett hallani. Így ez már önmagában komoly zajterhelést jelent az itt élőknek.
- Bejelentés kitért a Safari parkban elhelyezett állatokra- A látványterv alapján elkészül majd egy állatkerti minősüléshez szükséges terv dokumentáció ( engedélyeztetés). A állatkerti törvény előírja az állatfajok kötelező tartási körülményeit, ami meghatározza az egyes fajok bel és kültéri kifutóinak nagyságát felszereltséget. Az állatok számát a rendelkezésre álló terület nagysága szabja meg. A bemutatni kívánt állatok listája a látványtervben nagyjából felsorolásra kerültek. Olyan állatokat nem kívánunk a Safariban tartani, amik különös, zavaró hanghatással járnak.
Ma Európában több mint 150 millió ember jár állatkertbe. Magyarországon 12 önkormányzati tulajdonú állatkert működik, és több mint 3 millió látogatót fogadnak. Az állatkertek egyre nagyobb szerepet töltenek be ma már a szórakoztatáson és rekreáción túl a környezettudatos szemléletformálás, az állatvédelem és a fajok védelme terén. Éppen ezért mind Európában, mind Magyarországon nagyon szigorú szabályozásnak kell megfelelni minden állatkertnek, és az állatkerti működési engedély megszerzése igen körültekintő hatósági procedúra után lehetséges csak.
A magyar állatkertek, de Európa nagyvárosi állatkertjei szinte egytől egyig a városok szívében létesültek, vagy ha nem, évtizedek alatt körbeölelte őket a város.
Az amsterdami állatkert például a város főterén keresztül érhető el, és a szomszédos lakóházak emeleteiről teljes panoráma nyílik az állatkertre. De ide sorolhatnám példának a Fővárosi Állatkert városligeti elhelyezését, ami Budapest legfrekventáltabb turista övezete. Zamárdihoz talán a Veszprémi állatkert van a legközelebb, ami szinten a lakóházak szomszédságában található.
Zamárdiban ezt a projektet a lakóházaktól elválasztja a Knézich Károly utca, a vasúti hang szigetelőfal, a vasúti sín, illetve a 4 sávos 7 es út. A széljárás általában északi, ami a lakóházaktól a Safari felé jár.
Nem szabad egy kalap alá venni a több száz éves állatkerteket, és a most a nyakunkba eröltetett autós szafariparkot!!! Az amszerdami állatkertet pl 1838-ban építették, a bécsit 1752-ben, és ahogy írják, az évtizedek alatt körülölelte a város. Mindenki tudta, hol vesz ingatlant. Most viszont fordított a helyzet és amúgy sem állatkertről, hanem autós szafariparkról beszélünk. Egyébként autós szafaripark Bécs közelében, Gänserndorfban volt, mely csődbe is ment.
Egy fix telephellyel működő állatkertnek folyamatos hatósági ellenőrzésnek kell megfelelni; szigorú szabályok vonatkoznak a trágya kezelésre és elszállításra éppúgy, mint az állategészségügyi és állatjóléti szempontok betartására. Kétségkívül tény, hogy bármilyen állattartás – akár egy kutya egy emeletes házban, vagy tíz tyúk a szomszéd kertjében – felvethet problémákat, ha az állattartó nem megfelelően végzi a tevékenységet.
Mi szeretnénk ezen a területen megtelepedni. A célunk az, hogy hosszú távon működtethessünk egy állatbemutatót, úgy, hogy az az itt élő lakosság számára nem problémát jelent, hanem inkább büszkeséget. A jelentős anyagi befektetéssel járó állatkert alapítás kötelez minket arra, hogy messzemenően figyelembe vegyük az itt élők érdekeit. Ezen a hat hektáros területen olyan fajokat szeretnénk bemutatni, melyek a kerítéseinken kívül nem terhelik zajhatásokkal, illetve kellemetlen szagokkal a térséget.
Zamárdi ingatlantulajdonosainak többsége nem szeretné, ha 100 méterre az ingatlanjaiktól a város bejáratánál cirkusz, szórakoztató központ és főleg autós szafaripark létesülne. A balatoni településeket nem szabad vidámparkká alacsonyítani. Ez már Siófokon sem jött be. A Balaton egészen más típusú élményeket kell hogy nyújtson.
Az állatkert működését engedélyező hatóság mindenre kiterjedő szabályzatot vár el, és az abban elfogadott protokollt betartatja úgymint:
• megfelelő képzettséggel rendelkező állattartási személy és gondozói személyzet,
• állategészségügyi személyzet alkalmazása,
• szigorú karanténozási rendszer,
• takarmányok ellenőrzött beszállítása,
• zárt tarolási rendszere,
• zárt trágyatároló és rendszeres trágya elszállítás kötelezettsége,
• fertőtlenítési takarítási rend kialakítása,
• rágcsálók és élősködők folyamatos irtása,
• gyűjteményfejlesztési terv,
• az állatállomány elhelyezése, ha az állatkert nem megfelelően működik vagy megszűnik,
• állatok szökése elleni védelmi rendszer.
Ezek jelentik a garanciát arra, hogy a sokkal lazább követelményekkel működtethető menazsériákhoz képest egy hatóságilag engedélyezett állatkert szabályozott és jól körülhatárolt rendszerben működhet csak.
Ne felejtsük el az állatvédelmet sem. Sok állatvédő szervezet és állatvédő a szafariparkot az egyik legsilányabb állattartási formának tartja. Az állatokat egész nap zaklatják. Az autók kipufogófüstjét kell folyamatosan belélegezniük, össze-vissza etetik őket. Szűk helyen, nem a saját életterükben kell élniük, sokszor rossz körülmények között, például tűző napon.
A projekt tervezett 2024-es megvalósulása már sajnos 2025-re tolódott. Bízunk benne, hogy a jelen levél a testületi tagok minden kérésére és kérdésére választ adott, hogy a november 21-i testületi ülésen a testület tagok döntést tudjanak hozni. Hogy a Váti cég valamennyi szakhatósággal a terület átminősítését markedness.
Mivel 2025-re csúszik a tervezett szafaripark, ez akkor azt jelenti, hogy az itt élők 2024 nyarán is szembesülnek a bűzzel és legyekkel, a tereprendezés hiányában. Ez a környéken élő ingatlantulajdonosoknak igen kellemetlen, és a panziótulajdonosok megélhetését veszélyezteti.
Ha véletlenül a szórakoztató központ komplexum megvalósulna, és az ingatlantulajdonosok ingatlanjainak értéke csökkeni fog, tömegesen fordulnak majd jogi segítségért a tulajdonosok.
Véleményünk szerint az autós szafaripark nem növeli Zamárdi idegenforgalmát, mivel ide csak egynapos, környékbeli autos túristák fognak ellátogatni. Amennyiben a parkon belül szórakoztató központ is épül, az ételt, italt kiszolgáló egységek bevételei sem a helyi vállalkozókhoz jutnak el.
Tisztelettel Richter Flórián
Végül, de nem utolsó sorban szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy egy augusztus 20.-i zamárdi kitüntetés (2017. év) komoly erkölcsi felelősséget és példamutató magatartást feltételez, mely kitüntetést általában az nyerheti el, aki egy közösség érdekében kifejtett tevékenységével, magatartásával eredményesen elősegíti a település anyagi és szellemi értékeinek gyarapodását.
A Richter Cirkusz esetében ez a tevékenység, az ingatlantulajdonosok és helyi kisvállalkozók kárára történik.
2. A november 28.-i KT ülés eredménye
A november 28.-i ülésen Csákovics Gyula polgármester javasolta a bizottsági előterjesztés napirendre vételének és megtárgyalásának elhalasztását, mivel szerinte kevés információ áll rendelkezésre. Gál Péter képviselő felháborodásának adott hangot, hogy néhány ember tiltakozása miatt meg kell változtatni a munkarendjüket. Azt hangsúlyozta, hogy legalább a műszaki előkészítéssel haladjanak és ne foglalkozzanak a néhány fő által beadott petícióval! Az előterjesztés megtárgyalását végül elnapolták.
3. A lakossági petíció kiegészítése
A Richter cirkusz és autós szafaripark elleni petíció nem csupán az önkormányzathoz, hanem az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz és a Somogy Vármegyei Kormányhivatal Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztályához is elküldésre került. Ezen felül most 2023. decemberében a petíció kiegészítéseképpen újabb levél készült az Építési és Közlekedési Minisztérium részére megkönnyítve a jobb tájékozódást az ügyben.
Tisztelt Miniszter Úr!
A Richter Flórián (Horse Evolution Kft.) által előterjesztett Zamárdiban megvalósítandó állatkert, cirkusz és élményparkkal kapcsolatban benyújtott petíciót az alábbiakkal kívánjuk kiegészíteni:
Elöljáróban megállapítjuk, hogy a témával kapcsolatban 2016 óta előforduló anyagokban, előterjesztésekben, bizottsági és képviselő testületi határozatokban felváltva szerepelnek a nevek (Richter Flórián, Richter Cirkusz, Horse Evolution Kft.). Így nehéz eldönteni, hogy pontosan milyen szerveződéssel kell egyeztetni, ki és milyen felelősséggel tesz ígéreteket, illetve vállal kötelezettségeket.
A mai földhivatali adatok szerint Richter Flórián tulajdonában van:
Zamárdi 041/1 hrsz. ingatlan, művelődési ág besorolása: a.) fásított terület, 23.516 m2 és b.) legelő, 1.333 m2, továbbá
Zamárdi 043/1 hrsz. ingatlan, művelődési ág besorolása: legelő, 32.160 m2
A jelenleg érvényben lévő, Zamárdi településrendezési eszközök között mindkét telekingatlan Zkp (zöld terület közpark) besorolással szerepel.
Horse Evolution Kft. egy 3 MFt törzstőkével bejegyzett korlátolt felelősségű társaság (egyik tagja Richter Flórián). A kft. jogi értelemben csak 3MFt erejéig felel, vonható felelősségre, ha tevékenységével, vállalt kötelezettségek elmulasztásával kárt okoz.
A kormányzati rendszerben közzétett éves beszámolók adatai alapján a Horse Evolution Kft. adózott eredményének átlaga az elmúlt 8 évben nem éri el a 2 MFt-ot, foglalkoztatottak száma 6-7 fő.
A témát 2016-ban a 323/2016. (X.24.) KT számú képviselő testületi határozat indította:
„Zamárdi Város Önkormányzatának képviselő-testülete támogatja a zamárdi 041/1 és 043/1hrsz-ú ingatlanok jelenlegi „zöldterület” besorolásának módosítását „különleges” besorolási kategóriára annak érdekében, hogy az ingatlanon cirkuszi, állatkerti tevékenységet folytassanak.”
A képviselő-testület úgy adott ígéretet Richter Flóriánnak, hogy az ingatlanok még nem voltak az ő tulajdonában, a földhivatali vételi bejegyzés csak egy évvel később 2017.09. 08-án történt meg és ez Richter Flórián nevére történt.
2018-ban jelentkezett az első módosítási kérelem, ugyan még semmi nem történt, de a képviselő-testület 10/2018. (I.29.) KT határozatában úgy döntött, hogy „a két ingatlan övezeti besorolását oly módon kívánja megváltoztatni, hogy az ingatlanokon a korábban már elfogadott cirkuszi és állatkerti tevékenységeken túlmenően élményparkot is ki lehessen alakítani.”
A város Helyi Építési Szabályzata (22/2022. (XII. 13.) önkormányzati rendelet) konkrétan meghatározza, hogy az egyes övezeti besorolásoknál milyen feltételekkel, milyen tevékenységeket lehet végezni, mit lehet építeni. Azelőterjesztésekben és a képviselő-testületi határozatokban csak általános megnevezések szerepelnek.
Három év eltelt, még nem történt semmi, de jött az újabb kedvezményeket biztosító döntés
152/2019. (VI.24.) KT határozat:
„….A képviselő-testület a beruházó átsorolási igényét a korábban meghozott képviselőtestületi határozatok figyelembevételével változatlanul támogatja. Az átsorolással járó költségeket az önkormányzat áthárítja a kérelmezőre. Ø A képviselő-testület a beruházás megvalósítását indokoltnak tartja, úgy emiatt a benyújtott kérelemben szereplő projekthez szükséges 041/1 és 043/1 hrsz-ú ingatlanokat a projekt megvalósítása érdekében kiemelt fejlesztési területté nyilvánítja…”
Ezt további 7 db képviselői határozat követett, amelyekben többek között a beruházó módosított beépítési terveit hagyta jóvá a testület.
Eddig összesen 21 alkalommal foglalkozott a témával a Pénzügyi és Városfejlesztési Bizottság és a Képviselő Testület, amely komoly előkészítés igényelt a polgármesteri hivatal munkatársaitól. Eddig 10 db képviselő-testületi határozat született, minden elkészült anyag hangsúlyozza, hogy „kiemelt fejlesztési területről” van szó.
Az elmúlt 8 év alatt egyetlen döntéshozó, egyetlen ülésen sem tette fel azt a kérdést, hogy reális-e ez a beruházás, szüksége van erre Zamárdinak, nem kellene esetleg időben elvetni?
Összegzés:
-Egy jó nevű cirkuszművész (Richter Flórián) nagyot álmodott és meggyőzte a Zamárdi város döntéshozóit, hogy az irreális elképzelését támogassák.
-A megálmodott beruházás alapja 2 db rossz fekvésű és nem túl szerencsés geometriai formájú telekingatlan és egy családi kft, amely a közzétett gazdasági adatokat áttekintve (adózott eredményének 8 évi átlaga 2MFt alatt volt), kijelenthető, hogy többszáz MFt-os beruházást képtelen finanszírozni.
-Az előterjesztésekből kiderült, hogy pályázati pénzből képzelt el a beruházó a projekt finanszírozását, de ez eddig nem jött össze, ezért folyamatosan változtatta az elképzeléseit (állatkert, cirkusz, élménypark, szafari), amelyet a Zamárdi döntéshozói folyamatosan támogattak.
-A korábban benyújtott petíció részletesen elemzi az érintett két telekingatlan adottságait, miért nem alkalmas a tervezett tevékenység végzésére.
-A fő tevékenységgel, a cirkusszal kapcsolatban már vannak tapasztalatai Zamárdinak. A Szántódrév felé vezető főút mellett, frekventált helyen, nyáron, bérelt területen éveken keresztül működött a Richter Cirkusz. A döntéshozók belátták, hogy ez nem egy kirakatba való tevékenység és más helyet kerestek a vándorcirkusz számára, ahol a kevésbé volt reflektorfényben. 2023-ban viszont a Richter Flórián szóban forgó 2 db telekingatlanán vertek sátrat. Ez a nyár pontosan megmutatta, hogy mire lehet számítani, ha állatkert, cirkusz, élménypark, autós szafari projekt azon a területen megvalósul. Richter Flórián 2023.11. havi beadványában részletesen kifejtette, hogy a nyáron tapasztalt kellemetlenségek nem fognak előfordulni, a felvetett problémák nagy része pedig ilyen időjárási körülmények között bárhol az országban előfordulnak. Érdemes az összeállítást elolvasni.
-A döntéshozók közül valakinek fel kellene állni és ki kellene mondani, hogy „a királynak nincs ruhája”,
épeszű ember nem telepít ilyen tevékenységet egy országos főúttól néhány méterre, a város „belső kapujába”, a pihenni vágyók ingatlanjaitól alig 100 méterre.
-Át kellene tanulmányozni és pontosan be kellene tartani a város Helyi Építési Szabályzatát, mert az eddigi döntések nincsenek azzal összhangban, vagy nem egyértelműek. Pl. a beruházás során megvalósítandó fejlesztések (állatkert, cirkusz, élménypark, szafari), külön-külön melyik „különleges” kategóriába sorolandók? K/Id, K/Sp, K/Sz feltételeinek megfelel-e az érintett terület?
-A 8 éve folyó előkészületek finanszírozása miként történt? A határozatokban felvetett településfejlesztési szerződés még nem jött létre a beruházóval (vagy nem lett közzé téve), holott a beruházás érdekében szükséges településrendezési tervezés már megtörtént.
Ez az összeállítás a korábban benyújtott petíciót egészíti ki.
Fentiek alapján ismét kérjük Önöket, hogy a cirkusz működését és az autós szafaripark/szórakoztató központ projektjét ne engedélyezzék, kötelezzék az ingatlantulajdonost a helyreállításra.
Kérjük mielőbbi hathatós intézkedésüket.